دسته‌بندی نشده

کالبد شناسی یک چاقوی آشپزخانه

چاقوی آشپزخانه

برای اینکه بدانید چه چاقوی آشپزخانه برای کدام کاربرد مناسب تر است داشتن اطلاعات کافی از قسمت های مختلف یک چاقو ضروری ست در اینجا ما توضیح خواهیم داد که هر قسمت یک چاقو چه نام دارد و چه و ظیفه ای بر عهده آن است لازم به ذکر است مواردی که گفته خواهد شد نگاه کلی بر مشخصات مختلفی است که شما در اغلب چاقوهای اصلی می توانید ببینید در حالی که برخی چاقوهای خاص دارای مشخصات منحصر به فرد خودشان وجود دارد.

نوک

انتهایی ترین قسمت تیغه. این قسمت عموما به صورت نوک تیز شکل داده می شود و می توان برای ایجاد سوراخ و حفره در سطح مواد غذایی از آن استفاده کرد.

تیغه

تیغه به قسمتی که از آن برای برش استفاده می گردد اطلاق می شود عموما از فولاد ساخته می شود گرچه در ساخت آن از سرامیک، تیتانیوم و حتی پلاستیک نیز استفاده می گردد.

لبه

به قسمت تیز شده تیغه گفته می شود که عمل اصلی برش به وسیله آن انجام می گیرد. برندگی چاقو به تیزی این لبه وابسته است که متاثر از کیفیت چاقو و دفعات تیز کردن آن می باشد. لبه یک چاقو ممکن است به صورت اره مانند (مثل چاقو های برش نان) و یا صاف باشد.

جلو

قسمت جلوی تیغه چاقوی آشپزخانه دقیقا زیر نوک جلوی چاقو محسوب می شود. این همان بخشی از چاقوست که عموما برای خرد کردن استفاده می شود.

کمر

کمر چاقو بالاترین قسمت چاقو و دقیقا خلاف لبه آن می باشد ضخامت کمر تامین کننده قدرت تیغه است. این قسمت عموما زمانی به کار می رود که آشپز نیاز به قدرت بیشتر یا فشار برای برش قسمت های ضخیم تر و یا سفت تر مواد غذایی دارد.

پاشنه

پایین ترین قسمت لبه، دورترین قسمت لبه از نوک و نزدیک ترین به بالشتک که اغلب در پهن ترین بخش تیغه قرار دارد این قسمت از لبه عموما زمانی به کار می رود که آشپز نیاز به برش قوی تر و یا با فشار بیشتر برای برش قسمت های ضخیم تر و سفت تر غذا دارد.

بالشتک

بالشتک قسمتی از تیغه است که بین لبه و دسته فضای کوچکی را بین دست آشپز و تیغه فراهم می کند که به هنگام برش مانع سر خوردن انگشتان به سمت لبه تیغه می شود این قسمت همچنین وزنی به چاقو اضافه می کند که به تعادل آن کمک می نماید.

ساق

ساق چاقوی آشپزخانه در واقع قسمتی از تیغه ست که تیز نشده و دسته چاقو به آن متصل است. در تعادل کلی، وزن، پایداری و قدرت چاقو نقش اساسی دارد بهترین چاقوها عموما چاقوهای تمام ساق هستند که تیغه از نوک تا انتهای چاقو می باشد در بعضی از چاقوها ساق چاقو نقش دسته آن را نیز ایفا می کند.

دسته

دسته بخشی از چاقوی آشپزخانه است که توسط آشپز در هنگام استفاده در دست گرفته می شود و ممکن است از متریال های مختلف، از جمله چوب، مواد سنتزی، صدف و یا فلز ساخته می شود. دسته ممکن است کاملا صاف و یا دارای جای انگشت برای آسان قرار گرفتن در دست باشد اغلب دو قسمت دسته با پرچ به ساق چاقو متصل می شود.

قنداق

به انتهایی ترین بخش چاقوی آشپزخانه اطلاق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید